Att frossa i dykutrustning

Äntligen har mina nya dykprylar kommit från Spanien! Jag känner mig alltid som ett barn på julafton när jag packar upp nyinköpta dykgrejer, även om jag redan vet vad som finns i paketet. Min regulator har nu fått en riktig väska att bo i och tack vara min nya rash guard kommer jag aldrig frysa under vattnet igen! När jag gjorde min OW-kurs läste jag i boken att de flesta inbitna dykare blir storsamlare på extra dykprylar och reservdelar. ”Tss” tänkte jag ”Skamlös reklam och fula säljknep! Jag kommer ALDRIG att lägga mina surt förvärvade pengar på onödiga och urtråkiga extraspännen till viktbälten! Mig lurar ni inte så lätt!” Tre år senare sitter jag och myser med min nyinköpta extraprylar och beundrar min nya snorkel som har ett lila stänkskydd istället för ett rött så att det matchar min utrustning bättre. Prioriteringar! En annan dyrgrip är mitt nya extraviktbälte med tre fickor istället för fyra. Att det korta viktbältet inte är tillräckligt stort för att använda med torrdräkt och att jag nästan bara använder mitt integrerade viktsystem i BCDn när jag dyker med våtdräkt är helt irrelevant! Man måste ha ett kortare viktbälte om man nån gång skulle få känsla och vilja ha ett bälte eller, ve och fasa, om mina integrerade viktfickor skulle gå sönder. Man behöver back up på allt! Fatta ångesten att behöva stå över ett dyk för att man har missat att inhandla någon vital reservdel. Otänkbart! Bättre att köpa extra av ALLT istället.

image

Så fort jag såg lappen om att jag hade ett paket att hämta i min lokala servicebutik tog jag Mattias i handen och sprang ner på torget. Jag var fnittrig och nervös som en nykär tonåring och babblade högljutt om mina fantastiska inköp. Jag är alltid nervös när jag ska hämta paket med dykprylar eftersom man aldrig kan vara helt säker på att allt man har beställt har kommit med eller om sakerna man köpt passar som de ska (trots att man slaviskt har följt storlekstabellen och mätt aktuell kroppsdel både 5 och 6 gånger). Att behöva byta, skicka tillbaka eller klaga på leveransen sabbar stämningen när man har väntat på att få något i flera veckor! När vi kom fram till torget insåg jag dock till min fasa butiken med mitt paket vad stängd! STÄNGD! Denna universums största orättvisa fick min besvikelse att koka över totalt och jag fick ett ytterst åldersadekvat ilskeutbrott mitt på torget med osande svordomar och bittra tårar. Fräsande och gråtande gjorde jag allt som stod i min makt för att inte ta emot tröst eller lugnande ord från Mattias om att butiken säkert skulle öppna igen, troligen redan imorgon. Denna logik bet inte på mig. Imorgon är ju för tusan inte nu, så hur hjälper det liksom?! Mattias, som är van vid diverse känsloyttringar från mig, ignorerade min svåra självömkan och påpekade att det fortfarande var ljust inne i butiken. Jag tog i dörren, bittert muttrande att den säkert skulle vara låst eftersom att allt i världen uppenbarligen redan var emot mig, men till min stora förvåning och lättnad var den öppen! Trots att butiken egentligen hade stängt tjugo minuter tidigare så var det folk kvar i lokalen och personal som såg till att jag fick mitt efterlängtade paket! Lycka! Helt plötsligt blev jag dock mycket medveten om mitt tidigare beteende och ville helst gömma mig bakom paketet när jag gick över torget för att komma hem.

image

Nyinköpta dykgrejer leder alltid till insikter om att det finns mängder av saker som man fortfarande vill ha, nej – behöver – för att kunna fortsätta att leva och fungera i samhället. Exempelvis är jag nu ganska osäker på hur jag ska överleva de kommande veckorna om jag inte ögonblickligen beställer en ny maskbox, blindpluggar och en o-ringshållare (man kan ju helt enkelt inte ha sina o-ringar i en zip-bag som en barbar, det förstår ju varenda människa!). Både jag och Mattias har gjort listor på saker som vi vill köpa. Personligen har jag just nu sju olika listor i olika kategorier med livsnödvändiga dyksaker som jag måste ha, helst igår. Jag har dessutom inpulsköpt ett bungeecord-fäste till min kompass och Mattias har investerat i en livsviktigt eRDP. Jag har även mailat till tre olika dykbutiker för att få svar på ytterst brådskande frågor om allt från bitmunstycken till underställ. Under veckan som kommer blir det minst två beställningar till olika dykbutiker online. Helst vill jag beställa allt nu på sekunden, men tålmodigt och vuxet inväntar jag svaren på mina mailade frågor för att kunna fatta informerade beslut om så här viktiga inköp. Det känns skönt att jag ensam kan hålla dykindustrin flytande med alla mina inköp. Jag känner att jag drar mitt strå till stacken!

image

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *